کارگاه آموزشی مدیریت دانش"مستندسازی تجربه" مدیران دانشگاه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کارگاه آموزشی مدیریت دانشگاهیان با موضوع "مستندسازی تجربه" ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر یداله مهرعلی زاده عضو هیأتعلمی دانشگاه در ابتدای این نشست که در سالن همایشهای دانشکده الهیات و معارف اسلامی برگزار شد، مطالبی در خصوص ماهیت مدیریت دانش، موانع اشتراک دانش و راهکارهای مستندسازی تجربه مدیران ارائه کرد.
وی اظهار کرد: تمایز بین داده، اطلاعات و دانش مشکل است و تبدیل داده و اطلاعات به یکدیگر به واسطه فناوری اطلاعات صورت میگیرد اما فناوری اطلاعات گزینه ناتوانی برای تبدیل اطلاعات به دانش است.
عضو هیأتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: عوامل اجتماعی، دانش و اطلاعات را بهتر به یکدیگر تبدیل میکند اما همین عوامل در تبدیل داده به اطلاعات با دشواری عمل کرده و این مسئله یکی از دلایلی است که اعتقادداریم مدیریت دانش از طریق بهینهسازی دو عامل زیرسیستمهای اجتماعی و فناوری بهتر انجام میشود.
مهرعلی زاده ادامه داد: معمولاً داده به عنوان مواد خام، اطلاعات به عنوان مجموعه سامانیافتهای از داده و دانش به عنوان اطلاعات با مفهوم شناخته میشود و تبدیل این سه به یکدیگر به میزان سازماندهی و تفسیر آنها بستگی دارد.
مدرس این کارگاه آموزشی اظهار کرد: با نگهداری دانش، سازمانها قادر خواهند بود دانش خود را بازیابی نمایند، بهگونهای که با خروج نیروها از سازمان، دانش سازمانی از سازمان خارج نشود.
مهرعلی زاده در تعریف مفهوم مستندسازی تجربه گفت: مستندسازی یعنی ثبت (مکتوب نمودن)، گردآوری، تنظیم و تدوین، دستهبندی و نگاهداری اطلاعات و مفاهیمی که خود از فعالیتی هدفمند، دقیق و منظم حکایت دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که کدام تجربه را باید مستند کنیم، عنوان کرد: تجربه یا خاطرهای که باعث تغییر و تأثیرگذاری در دانشگاه شده یا نقطه عطفی در دوران مدیریت مدیران محسوب شود و برای فرد ارزشمند، بهیادماندنی و از آن درس گرفته باشد و همچنین نسبت به تواناییهای خود دیدگاهتان را تغییر داده و دید شما را نسبت به همکاران و شرایط کاری عوض کند، ارزش یادآوری و مستندسازی را دارد.
مهرعلی زاده در این کارگاه آموزشی پیشنهاد داد برای استمرار نظام مدیریت دانش و مستندسازی تجربه در دانشگاه شهید چمران اهواز اقداماتی همچون طراحی استراتژی و ارزیابی نظام مدیریت دانش با ایجاد کمیته نظام مستندسازی دانش در کتابخانه مرکزی، طراحی نظام پاداش برای مستندسازی تجربه و دانش (معنوی و مادی) مثلاً اعلام بهترین تجربه در هفته پژوهش یا هفته معلم یا تأثیر در ارزیابی عملکرد مدیران و اعضای هیئتعلمی، توسعه بانک تجربه نگاری دانشگاه و انتشار سالیانه تجارب در سطح دانشگاه، تبدیل آن به دوره آموزشی و الزام مدیران جدید به گذراندن دورههای مربوطه توسط معاونت پژوهشی و فناوری، مدیریت کتابخانه مرکزی و معاونین پژوهش و تحصیلات تکمیلی دانشکدهها پیگیری شود.
در این کارگاه آموزشی فرم مستندسازی یکی از تجارب در اختیار مدیران دانشگاه گذاشته شد و مقرر گردید ظرف حداکثر 15 روز آینده این فرم مستندسازی تجربه تکمیل و برای ارزیابی بر اساس استانداردهای موردبحث در کارگاه به کتابخانه مرکزی ارسال شود.
در پایان نیز مدرس این کارگاه آموزشی به سوالات مدیران دانشگاه در زمینه تجربه نگاری پاسخ داد.