احادیث موضوعه
دانشگاه شهید چمران اهواز
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
طرح درس ویژة درسهای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
آدرس ایمیل: | مرتبة علمی: دانشیار | نام و نام خانوادگی استاد: قاسم بستانی |
نیمسال تحصیلی: اول 98-99
| گروه: علوم قرآن و حدیث | دانشکده: الهیات و معارف اسلامی |
تعداد واحد: 2 | نام درس: احادیث موضوعه | دورة تحصیلی: دکتری
|
جایگاه درس در برنامة درسی دوره: درس احادیث موضوعه زیر مجموعه مباحث علم حدیث و نقد حدیث و از یکی دروس مهم و متمایز دوره است؛ زیرا به طور مستقل به بررسی یکی از خطرناکترین و مهمترین آسیب های وارد بر حدیث، یعنی حدیث جعلی میپردازد. هر چند به طور پراکنده بدین پدیده و مصادیق آن در دیگر دروس این دوره اشاراتی میشود.
| ||
هدف کلی: آشنایی حدیث موضوع و علل و اسباب و نتایج آن و درک اهمیت آن ، دستیابی بر توانایی نقد حدیث از حیث متن و سند و دستیابی بر ملکه تشخیص حدیث موضوع از غیر آن و امکان پیرایش میراث حدیثی از احادیث ساختگی
| ||
اهداف یادگیری:
| ||
رفتار ورودی: این درس، هر چند درس مستقلی میتواند باشد، اما زیر مجموعه دروس علم حدیث و مباحث آن است. لذا آشنایی به دروس و مباحث زیر ضروری است: 1- تاریخ علم حدیث 2- فقه و نقد حدیث 3- علم رجال 4- درایه الحدیث 5- توانمندی در استفاده از ورد، اینترنت و نرم افزارهای مرتبط | ||
مواد و امکانات آموزشی: برای این درس از امکانات کلاس درس و نیز پروژکتور و کامپیوتر برای استفاده یا تدریس نرم افزارهای مربوط یا تدریس یا ارائه درس یا سمینار استفاده می شود.
| ||
روش تدریس: تدریس این درس، به روش سخنرانی و کنفرانسی بوده و در پایان درس، درصورت وجود پرسش، پاسخ داده میشود. ممکن است که پرسش، همزمان با طرح برخی از جزئیات درس باشد. اخذ تحقیق و ارائه سمینار نیز جزو روشهای تدریس این درس است.
| ||
وظایف دانشجو: حضور مستمر سر کلاس، تعامل با درس با طرح پرسشهای مناسب و بیان مخزونات و تجربیات علمی خود، انجام تحقیق و ارائه سمینار.
| ||
شیوه آزمون و ارزیابی: امتحان نهایی به صورت کتبی، فعالیت کلاسی، ارائه تحقیق
| ||
منابع درس: آنچه ذیلاً میآید بخشی از منابع مهم این درس است 1- معیارهای شناخت احادیث ساختگی از قاسم بستانی(منبع اصلی) 2- مبانی و روشهای نقد حدیث از دیدگاه اندیشوران شیعه از داود معماری 3- الموضوعات ابن الجوزی 3- اللئالی المصنوعه سیوطی 4- الاخبار الدخیله محمد تقی شوشتری 5- الاضواء علی السنه المحمدیه محمود أبوریه 6- الغدیر از عبدالحسین أمینی جلد پنجم مبحث الوضع و الوضاعون(به طور مستقل نیز تحت عنوان الوضاعون و احادیثهم چاپ شده است) 8- جلد نخست «استقصاء الافهام» از میر حامد حسن کنتوری هندی صاحب عبقات. 9- الدرر(الدرّ) المُلتَقَط فی تبیین الغلط، از شیخ فاضل حسن بن محمد صَغانی 10- المنار المنیف فی الصحیح و الضعیف، از محمد بن ابی بکر بن قیم الجوزیه(ابن قیم الجوزیه) 11- تنزیه الشریعۀ المرفوعۀ عن الاخبار الشنیعۀ الموضوعۀ، از ابو الحسن علی بن محمد(ابن عراق) کنانی 12- تذکرۀ الموضوعات، از جمال الدین محمد طاهر هندی فتنی 13- کشف الخفاء و مزیل الألباس عما اشتهر من الاحادیث علی ألسنه الناس، از اسماعیل بن محمد عجلونی 14- الموضوعات فی الآثار و الأخبار، از هاشم معروف حسنی 15- الوضع فی الحدیث از عمر فلاته 16- نقد الحدیث فی علمی الروایه و الدرایه از حسین الحاج حسن 17- تقدم تجویزی نقد سند یا متن از قاسم بستانی، مقاله 18- نرم افزارهای مکتبه اهل البیت، الشامله، داریه النور، نرم افزار رجال شیعه، نرم افزار کشف الرجال
|
همکاران ارجمند میتوانند برای آگاهی بیشتر درباره روشها و فنون تدریس و بهویژه روش تهیه طرح درس، نگاه کنند به: حسن شعبانی، مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس)، 2 جلد، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1390.
هفتة یکم (23/6/98 تا 29/6/98) 1- معارفه 2- معرفی درس و اهمیت و منابع آن. 3- بیان روش تدریس و تعیین موضوعات تحقیق
|
هفتة دوم (30/6/98 تا 5/7/98) 1- مفهوم شناسی حدیث موضوع از حیث لغت و اصطلاح 2- حکم فقهی جعل حدیث 3- تعمد و عدم تعمد در جعل حدیث
|
هفتة سوم (6/7/98 تا 12/7/98) تاریخ آغاز جعل حدیث و آغازگران آن 1- دوران پیامبر(ص) 2- دوران صحابه 3- گروه های سیاسی، کلامی و فقهی |
هفتة چهارم (13/7/98 تا 19/7/98) دنباله بحث جلسه پیش
|
هفتة پنجم (20/76/98 تا 26/7/98) جریان شناسی و بررسی دلایل قائلین به جعل حدیث و نقد آنها
|
هفتة ششم (27/7/98 تا 3/8/98) دنباله بحث جلسه پیش
|
هفتة هفتم (4/8/98 تا 10/6/98) منابع مورد استفاده در جعل حدیث و روشهای جعل
|
هفتة هشتم (11/8/98 تا 17/8/98) مآخذشناسی احادیث موضوع، پیشینه نگارش در موضوعات و تحولات و روشهای تألیف
|
هفتة نهم (18/8/98 تا 24/8/98) آسیب شناسی میراث حدیث و شناخت زمینهها و علل آسیب میراث حدیثی به طور کلی و حدیث موضوع به طور خاص، مانند: 1- عدم نگارش گسترده و دقیق حدیث 2- عدم نقل دقیق حدیث 3- تقدیس صحابه 4- ساختار نظام حاکم 5- تقرب جویی 6- ظهور فرقه های سیاسی و کلامی و فقهی و .. 7- تفاخر و تعصب قبیلهای و سرزمینی 8- نقل شفاهی 9- محیط زندگی و فرهنگ حاکم .... این درس از گستردگی خاصی برخوردار است
|
هفتة دهم (25/8/98 تا 1/9/98) دنباله بحث درس پیش
|
هفتة یازدهم (2/9/98 تا 8/9/98) دنباله مباحث درس پیش
|
هفتة دوازدهم (9/9/98 تا 15/9/98) معیارهای تشخیص و تمییز احادیث موضوع/قرائن وضع حدیث 1- اقرار راوی بر وضع 2- وجود سخنانی در حدیث که به منزله اعتراف به وضع است. 3- انگیزه های نفسانی و شخصی فرد برای وضع 4- شهرت راوی به دروغگویی و جعل 5- اهل بدعت بودن راوی 6- راوی اهل فسق باشد 7- راوی بسیار اشتباه بکند 8- راوی غرائب و مناکیر بسیار روایت بکند 9- راوی اهل تلقین باشد 10- مخالفت با قرآن 11- مخالفت با سنت قطعی 12- مخالفت با عقل و علم و تجربه 13- وجود سخنان و ادعاها و احکام مبالغه آمیز، همچون سخنان قصاصان و واعظان و زاهدان 14- شباهت حدیث به سخنان فیلسوفان و حکمیان و طبیبان و ... ..... این بحث، از گستردگی خاصی برخوردار است.
|
هفتة سیزدهم (16/9/98 تا 22/9/98) دنباله بحث جلسه پیش
|
هفتة چهاردهم (23/9/98 تا 29/9/98) دنباله بحث جلسه پیش
|
هفتة پانزدهم (30/9/98 تا 6/10/98) دنباله بحث جلسه پیش
|
هفتة شانزدهم (7/10/98 تا 13/10/98) جمع بندی مباحث درس و ارائه و بررسی تحقیقات دانشجویان.
|