فقه الحدیث (ارشد)
دانشگاه شهید چمران اهواز
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
طرح درس ویژة درسهای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
آدرس ایمیل: | مرتبة علمی: دانشیار | نام و نام خانوادگی استاد: قاسم بستانی |
نیمسال تحصیلی:
| گروه: علوم قرآن و حدیث | دانشکده: الهیات و معارف اسلامی |
تعداد واحد:2 | نام درس: فقه الحدیث | دورة تحصیلی: کارشناسی ارشد
|
جایگاه درس در برنامة درسی دوره: درس فقه الحدیث یکی از علوم علم الحدیث بوده و از جهت اصول و مبانی فهم و نقد حدیث از دیگر علوم این علم متمایز میشود و آموختن آن، موجب توانمندی فرد در فهم درست مدلول حدیث و پیش از آن در تشخیص حدیث صحیح از سقیم و اعتبارسنجی حدیث میشود. فقه الحدیث، شامل مبحثی در نقد حدیث که عموماً جزو مباحث درایه الحدیث است و مباحثی در فهم و درک صحیح حدیث است که در این مقطع بیشتر مباحث متوجه نقد حدیث است.
| ||
هدف کلی: هدف کلی این دانش، شناخت درست حدیث و تمییز حدیث صحیح از غیر صحیح است و فهم صحیح حدیث است.
| ||
اهداف یادگیری: 1- آشنایی با تعریف این علم و توانایی تفکیک آن از دیگر علوم حدیث 2- آشنایی بر علل ظهور این علم و ریشه تاریخی آن و احادیث مرتبط بدین علم 3- اطلاع بر قواعد و اصول نقد و فهم حدیث 4- توانایی تطبیق عملی قواعد نقد حدیث با بررسی برخی از احادیث
| ||
رفتار ورودی: 1- داشتن مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث 2- در صورت نداشتن مدرک مرتبط، اطلاع بر مباحث علم حدیث، تاریخ حدیث، درایه، رجال لازم است. | ||
مواد و امکانات آموزشی: برای این درس از امکانات کلاس درس و نیز پروژکتور و کامپیوتر برای استفاده یا تدریس نرم افزارهای مربوط یا تدریس یا ارائه درس یا سمینار استفاده می شود.
| ||
روش تدریس: تدریس این درس، به روش سخنرانی و کنفرانسی بوده و در پایان درس، درصورت وجود پرسش، پاسخ داده میشود. ممکن است که پرسش، همزمان با طرح برخی از جزئیات درس باشد. اخذ تحقیق و ارائه سمینار نیز جزو روشهای تدریس این درس است.
| ||
وظایف دانشجو: حضور مستمر سر کلاس، تعامل با درس با طرح پرسشهای مناسب و بیان مخزونات و تجربیات علمی خود، انجام تحقیق و ارائه سمینار.
| ||
شیوه آزمون و ارزیابی: امتحان نهایی به صورت کتبی، فعالیت کلاسی، ارائه تحقیق
| ||
منابع درس: 1- معیارهای شناخت احادیث ساختگی از قاسم بستانی 2- تقدّم تجویزی نقد سند یا متن از قاسم بستانی 3- معرفه الحدیث محمدباقر بهبودی 4- روش فهم حدیث از عبدالهادی مسعودی 5- نقد متن حدیث از دیدگاه دانشوران شیعه از داود معماری 6- تلخیص مقباس الهدایه از علی اکبر غفاری بخش فقه الحدیث 7- منهج نقد المتن عند علمای الحدیث النبوی از صلاح الدین ادلبی 8- منهج النقد فی علوم الحدیث از نور الدین عتر 9- اصول و قواعد فقه الحدیث محمد حسن ربانی 10- شناخت حدیث از مجید معارف 11- فقه الحدیث از احمد پاکتچی با تکیه بر مسائل لفظ 12- فقه الحدیث از احمد پاکتچی با تکیه بر مباحث نقل به معنا 13- مشکل الآثار ازاحمد طحاوی 14- کشف الخفاء از اسماعیل بن محمد عجلونی 15- شرح اصول کافی از مازندرانی 16- مصابیح الانوار فی حل مشکلات الاخبار از عبدالله شبر 17- علامه مجلسی و فهم حدیث از عبدالهادی فقهی زاده 18- مراۀ العقول از محمد باقر مجلسی 19- آسیب شناسی فهم حدیث، سید علی دلبری 20- فقه الحدیث از نهله غروی - مجموعه کتب حدیثی و رجالی مانند الکافی، من لایحضره الفقیه، التهذیب، الاستبصار، الوافی، وسائل الشیعه، - نرم افزارهای مکتبۀ اهل بیت، الشامله، نرم افزار رجال شیعه، نرم افزار کشف الرجال، درایه النور.
|
همکاران ارجمند میتوانند برای آگاهی بیشتر درباره روشها و فنون تدریس و بهویژه روش تهیه طرح درس، نگاه کنند به: حسن شعبانی، مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس)، 2 جلد، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1390.
هفتة یکم (23/6/98 تا 29/6/98)
1- معارفه با دانشجویان و معرفی درس و منابع 2- معرفی درس و تعیین تحقیق 3- تعریف فقه الحدیث در لغت و اصطلاح 3- بیان اهمیت فقه و تفقّه در دین بر اساس قرآن و حدیث
|
هفتة دوم (30/6/98 تا 5/7/98) ذکر احادیث دال بر تفقّه از پیامبر(ص) و ائمه(ع) همراه ذکر ملاحظاتی در باره آنها ازحیث سند و متن و مراد آنها از فقه و تفقّه
|
هفتة سوم (6/7/98 تا 12/7/98) 1- فقه به معنای بصیرت در حدیث؟ 2- ذکر و بررسی احادیث اربعین حدیثاً 3- فقه الحدیث و فقه اللغه
|
هفتة چهارم (13/7/98 تا 19/7/98) 1- نسبت فقه الحدیث با درایه الحدیث و نقد الحدیث 2- کتبی در فقه الحدیث نزد شیعه و اهل سنت 3- قواعد لازم الرعایه در فقه و نقد حدیث قاعده 1: توجه به حدیث بودن کلام با بررسی نمونه های حدیثی آن
|
هفتة پنجم (20/76/98 تا 26/7/98) قاعده 2: توجه به صدر و ذیل حدیث با بررسی نمونه های حدیثی آن
|
هفتة ششم (27/7/98 تا 3/8/98) قاعده 3: توجه به عدم اضطراب و تناقض در متن حدیث با بررسی نمونه های حدیثی آن
|
هفتة هفتم (4/8/98 تا 10/6/98) قاعده 4: توجه به عدم سقوط عبارتی از حدیث با بررسی نمونه های حدیثی آن
|
هفتة هشتم (11/8/98 تا 17/8/98) قاعده5: توجه به منابع اولیه حدیثی و تبارشناسی حدیث با بررسی نمونه های حدیثی آن وبررسی آثار مرتّب بر مراجعه به منابع اولیه، مانند 1- آشکار شدن تصحیف و تحریف لفظی و تحریف معنوی 2- آگاه شدن بر تساهل و تسامح علما در نقل حدیث 3- شناخت زیادت و نقصان در حدیث 4- تشخیص اختلاف نسخ 5- تمییز سخن معصوم از سخن راویان 6- آشکار شدن اضطراب در متن حدیث
|
هفتة نهم (18/8/98 تا 24/8/98) دنباله بحث جلسه پیش
|
هفتة دهم (25/8/98 تا 1/9/98) قاعده 6: مراجعه به دیگر ابواب که حدیث مورد بحث را آورده اند. قاعده7: بررسی عدم موضوع بودن حدیث قاعده8: توجه به صدور خبر بر اساس تقیه یا عدم آن با ذکر و بررسی نمونه های حدیثی
|
هفتة یازدهم (2/9/98 تا 8/9/98) قاعده 9: شناخت دسّ حدیث و کتاب با ذکر نمونه های حدیثی و کتاب
|
هفتة دوازدهم (9/9/98 تا 15/9/98) ملاحظات و نکاتی در نقد حدیث و بررسی قاعده تقدّم سند یا متن در نقد حدیث
|
هفتة سیزدهم (16/9/98 تا 22/9/98) بررسی پدیده نقل به لفظ و معنا در حدیث و انواع نقل به معنا، پیشینه نقل به معنا، جواز نقل به معنا، علل جواز به معنا، مجوزین و مخالفین، شروط نقل به معنا، شیوه ها، ...
|
هفتة چهاردهم (23/9/98 تا 29/9/98) بررسی اسباب صدور حدیث، تعریف، اهمیت و پیشینه آن
|
هفتة پانزدهم (30/9/98 تا 6/10/98) بررسی تعارض احادیث و روشهای رفع آن، مثل حکومت، جمع عرفی، اجتماع حکم واقعی و حکم ظاهری، حمل ظاهر بر أظهر، ترجیح سندی، متنی، مدلولی و خارجی، تخییر و توقف
|
هفتة شانزدهم (7/10/98 تا 13/10/98)
بررسی عام و خاص و ناسخ و منسوخ و حقیقت و مجاز در حدیث
|