نقد قراءات
این درس در مقطع دکتری برای آشنایی با قراءات مختلف قرآن و مراحل و اسباب ظهور آن همراه با نقد و بررسی نظریات مربوط ارائه می شود.
این درس در مقطع دکتری برای آشنایی با قراءات مختلف قرآن و مراحل و اسباب ظهور آن همراه با نقد و بررسی نظریات مربوط ارائه می شود.
دانشگاه شهید چمران اهواز
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
طرح درس ویژة درسهای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
همکاران ارجمند میتوانند برای آگاهی بیشتر درباره روشها و فنون تدریس و بهویژه روش تهیه طرح درس، نگاه کنند به: حسن شعبانی، مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس)، 2 جلد، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1390.
آدرس ایمیل: gbostanee@yahoo.com | مرتبة علمی: دانشیار | نام و نام خانوادگی استاد: قاسم بستانی |
نیمسال تحصیلی:
| گروه: علوم قرآن و حدیث | دانشکده: الهیات و معارف اسلامی |
تعداد واحد: 2 | نام درس: نقد قرائات | دورة تحصیلی: دکتری
|
جایگاه درس در برنامة درسی دوره: درس نقد قرائات که به بررسی و نقد علل و اسباب و تاریخ ظهور قرائات مختلف قرآنی میپردازد، از جمله دروس تاریخ قرآن بوده که به جهت جایگاه آن در تاریخ نقل و روایت لفظی قرآن و در نتیجه ظهور برخی از اختلافهای تفسیری و فقهی و کلامی و نیز شبهه تحریف قرآن و نیز از حیث وضعیت و موقعیت توصیفی قرآن که به چه نحوی منتقل شده، از مباحث مهم تاریخ قرآن شناخته میشود. این درس، کمک بسزایی به فهم حقیقت اختلاف قرائات قرآن نموده و عدم تحریف قرآن با وجود اختلاف قرائات را ثابت میکند. | ||
هدف کلی: آشنایی با تاریخ و نحوه نقل لفظی قرآن و اسباب اختلاف و نقد و بررسی آراء قدما و متأخرین در این باره.
| ||
اهداف یادگیری: 1- آشنایی با قرائات و تفاوت آن با قرآن 2- آشنایی بر تاریخ قرائت قرآن 3- آشنایی بر انواع قرائات معتبر و غیر معتبر(صحیح و شاذ) 4- آشنایی بر تلاش مسلمانان در حفظ قرآن از طریق نقل قرائات قرآنی و حفظ قرآن بنابر وجوه معتبر قرائت 5- آشنایی بر ملاکهای اختیار قرائات قرآنی و نقد و بررسی این ملاکها 6- آشنایی بر اسباب ظهور اختلاف قرائات و توقیفی و اجتهادی بودن آنها و نظرات قدما و متأخرین و نیز مستشرقین در خصوص آنها. 7- اثبات اعتبار و حقانیت قرآن و عدم تحریف آن برغم اختلاف قرائات. 8- آشنایی بر فوائد اختلاف قرائات
| ||
رفتار ورودی: این درس مستقل بوده اما از جمله موضوعات تاریخ قرآن و علوم قرآنی و تفسیر است. لذا آشنایی مقدماتی به تاریخ قرآن به خصوص، از مقدمات لازم این درس است. آشنایی با قرائت قرآن و خواندن قرآن به اختلاف نیز کمک شایانی به فهم بهتر این درس میکند. | ||
مواد و امکانات آموزشی: برای این درس از امکانات کلاس درس منابع ارائه شده مانند جزوه و کتاب و نیز پروژکتور و کامپیوتر برای استفاده یا تدریس نرم افزارهای مربوط یا تدریس یا ارائه درس یا سمینار استفاده می شود.
| ||
روش تدریس: تدریس این درس، به روش سخنرانی و کنفرانسی بوده و در پایان درس، درصورت وجود پرسش، پاسخ داده میشود. ممکن است که پرسش، همزمان با طرح برخی از جزئیات درس باشد. اخذ تحقیق و ارائه سمینار نیز جزو روشهای تدریس این درس است.
| ||
وظایف دانشجو: حضور مستمر سر کلاس، تعامل با درس با طرح پرسشهای مناسب و بیان مخزونات و تجربیات علمی خود، انجام تحقیق و ارائه سمینار.
| ||
شیوه آزمون و ارزیابی: امتحان نهایی به صورت کتبی، فعالیت کلاسی، ارائه تحقیق
| ||
منابع درس: 1- عموم کتب علوم قرآن مانند البرهان زرکشی، الاتقان سیوطی، التمهید معرفت، مناهل العرفان زرقانی، البیان خوئی، ..... 3- عموم تفاسیر جامع مانند تفسیر جامع البیان طبری، التبیان طوسی، مجمع البیان طبرسی، الکشاف زمخشری و ... 3- عموم کتب تاریخ قرآن، مانند تاریخ قرآن نولدکه، تاریخ قرآن حجتی، تاریخ قرآن رامیار، .... 4- عموم کتب قرائات، مانند السبعه ابن مجاهد، الکامل فی القراءات العشر و الأربعین الزائده علیها هذلی، المبسوط فی القراءات العشر ابن مهران، الکشف التیسیر فی القراءات السبع دانی، منظومه الشاطبیه(حرز الامانی و وجه التهانی)، النشر فی القراءات العشر ابن الجزری، المحتسب ابن جنی، اتحاف فضلاء البشر فی القراءات الاربعه العشر بناء، .... 5- عموم کتب رسم الخط مانند المحکم فی النقط المصاحف دانی، رسم المصاحف ابن ابی داود سجستانی، المقنع فی رسم مصاحف الامصار دانی، .... 6- عموم کتب حجت و معانی قرائات، مانند الحجه فی القراءات السبع ابن خالویه، الابانه فی معانی القراءات مکی، حجه القراءات أبوزرعه، معانی القراءات ازهری، .... 7- عموم کتب اعراب قرآن، مانند مشکل اعراب القرآن مکی، املاء ما من به الرحمن عکبری، اعراب القرآن اصفهانی، المجید فی اعراب القرآن سفاقُسی، معانی القرآن و اعرابه زجاج، البیان فی اعراب القرآن ابن انباری ... 8- القراءات القرآنیه تایخ و تعریف، عبدالهادی فضلی(که توسط دکتر حجتی ترجمه شده است)(که معمولاً جزو منابع اصلی شمرده میشود). 9- القراءات فی نظر المستشرقین و الملحدین عبدالفتاح قاضی 10- الاحرف السبعه و منزله القراءات منها حسن ضیاء الدین عتر 11- القراءات القرآنیه و اثرها فی الدراسات النحویه عبدالعال سالم مکرم 12- لهجه های عربی در قرائتهای قرآنی بستانی 13- جزوه استاد(از منابع اصلی تدریس) .... کتاب و مقالات در این باره بسیارند و مقالات از جمله دکتر بستانی مدرس درس: اسباب و زمان گسترش روایت حفص، علم توجیه قرائتهای قرآنی، بررسی اختلاف طرق در روایت حفص، نقد و بررسی اخبار وارده در باره رسم الخط قرآن، لحن (خطا) در قرائت قرآن و گونه شناسی علل و اسباب آن، تبارشناسی حدیث ترتیل، لهجه های عربی در قرائتهای قرآنی، بررسی و تحلیل سندی روایت قرآنی حفص از عاصم.. متذکر میشود که منابع بسیار در این خصوص وجود دارد |
هفتة یکم 1- معارفه 2- معرفی درس و اهمیت و منابع آن. 3- بیان روش تدریس و تعیین موضوعات تحقیق
|
هفتة دوم * مراحل تطور قرائت و علم قرائات(15 مرحله به ترتیب فضلی)، همراه با نقد و بررسی آنها: این مراحل شامل: تعلیم جبرئیل به پیامبر(ص)، تعلیم پیامبر(ص) به مردم، تعلیم صحابه به مردم، پیدایش قرّاء، پیدایش حفّاظ، پیدایش وجوه قرائت نزد صحابه، توحید مصاحف و قرائات، اختیار قرائات، تدوین قرائات، ظهور ابن مجاهد و روش اختیار او، ...
|
هفتة سوم * ادامه بحث جلسه قبل
|
هفتة چهارم * دنباله جلسه قبل
|
هفتة پنجم * معیارها و مقیاس گزینش قرائات و تمییز قرائات صحیح از غیر آن(معیار16 فضلی)، نقد و بررسی(معیارهای ابن مجاهد، ابن مقسم، شنبوذی، مکی، ابن الجزری)
|
هفتة ششم * ادامه جلسه قبل
|
هفتة هفتم * تعریف قرآن و قرائات و وجوه افتراق و اختلاف این دو و انواع قرائات
|
هفتة هشتم * تواتر قرآن و قرائات
|
هفتة نهم * اسباب اختلاف قرائات * اسباب توقیفی بودن قرائات: نزول قرآن بر هفت وجه، تغییر قرآن در عرضه های مختلف، جواز به اختلاف خواندن قرآن توسط پیامبر، همراه با نقد و بررسی
|
هفتة دهم * دنباله بحث قبلی
|
هفتة یازدهم * اسباب اجتهادی: تأثیر لهجه های در قرائت قرآن، نقد و بررسی
|
هفتة دوازدهم * اسباب اجتهادی: غلطهای رسم الخطی، نقد و بررسی
|
هفتة سیزدهم * اسباب اجتهادی: نقص رسم الخط و قرائت بنابر اجتهاد از روی آن |
هفتة چهاردهم * اسباب اجتهادی: بی سوادی نویسندگان مصاحف اولیه * اسباب اجتهادی: سهو در ضبط و قرائت قرآن توسط صحابه یا تابعین
|
هفتة پانزدهم * اسباب اجتهادی: استفاده از کلمات مترادف
|
هفتة شانزدهم * اسباب اجتهادی: تأثیر آراء نحوی، استفاده از وجوه مختلف زبان عربی برای رساندن مقصود، ظهور آراء کلامی، فقهی، سیاسی، تاریخی * جمع بندی مباحث و بررسی تحقیقات دانشجویان |